ارتباط رنگ‌ها با غذا خوردن/ رنگ‌ها و وزن افراد


رنگ‌ها روی عملکرد بدن ما تأثیرگذار هستند، به طور مثال بعضی از رنگ‌ها باعث بالا رفتن فشارخون افراد می‌شوند و ایجاد هیجان می‌کنند و بر عکس بعضی دیگر از رنگ‌ها باعث ایجاد احساس آرامش در افراد می‌شوند.

به گزارش لقمه، آیا می‌دانید که رنگ‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی روی اشتها و خلق و خوی ما داشته باشند؟ بله رنگ‌ها روی عملکرد بدن ما نیز تأثیرگذار هستند، به طور مثال بعضی از رنگ‌ها باعث بالا رفتن فشارخون افراد می‌شوند و ایجاد هیجان می‌کنند و بر عکس بعضی دیگر از رنگ‌ها باعث ایجاد احساس آرامش در افراد می‌شوند.

علاوه بر این، استفاده درست از رنگ‌ها در بسته‌بندی مواد غذایی می‌تواند باعث کمک به فروش محصولات غذایی شود، زیرا افراد، هنگام خرید مواد غذایی بسیار تحت تأثیر رنگ به‌کاررفته در روی بسته‌بندی قرار می‌گیرند.




رنگ‌ها و وزن افراد

حتی برای کودکانی که کم اشتها هستند شما می‌توانید با استفاده درست از رنگ‌ها و قرار دادن غذای آن‌ها در ظرف‌هایی که دارای رنگ‌های گرم هستند، اشتهای آن‌ها را تحریک کنید. همچنین در افرادی که اضافه وزن دارند، با استفاده از رنگ‌های سرد در محیط غذاخوری و یا استفاده از بشقاب‌هایی به رنگ آبی می‌توانید اشتهای آن‌ها را کاهش دهید.


رنگ‌ها و اشتها

رنگ‌های گرم مانند نارنجی، زرد و قرمز رنگ‌های تحریک‌کننده اشتها هستند و معمولاً در رستوران‌ها از این رنگ‌ها استفاده می‌شود، ولی استفاده از این رنگ‌ها در خانه مناسب نیست، مخصوصاً برای افرادی که اضافه وزن دارند، زیرا موجب خوردن بیشتر و تحریک اشتها و اضافه وزن می‌شود، ولی استفاده از رنگ قرمز و زرد در کنار هم تاثیرپذیری بسیار زیادی در تحریک کردن اشتهای افراد دارد.



همچنین در رستوران‌ها نور به‌کاررفته نیز بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل در اغلب رستوران‌ها از لامپ‌های فلورسنت که ترکیب دو رنگ با هم باشد، استفاده می‌شود که لامپ‌ها رنگ نارنجی از خود ساطع می‌کنند. رنگ‌های نارنجی و قرمز و زرد بیشتر برای فست فودها مناسب می‌باشند نه برای رستوران‌ها، زیرا این رنگ‌ها مشتریان را نیز زود از محیط خسته می‌کنند. به همین دلیل در رستوران‌ها از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که در افراد احساس آرامش ایجاد می‌کند تا افراد برای مدت طولانی‌تری در محیط رستوران بمانند و دسر و... سفارش دهند. از دیگر رنگ‌های تحریک‌کننده اشتها می‌توان رنگ فیروزه‌ای را نام برد که این رنگ برای افرادی که میل به غذا خوردن در آن‌ها کم باشد مناسب بوده و همچنین می‌توانید از این رنگ در دیوارها و یا ظروف رستوران‌ها استفاده کنید.

همچنین برای تحریک اشتهای افراد می‌توانید از ترکیب رنگ فیروزه‌ای همراه با نارنجی استفاده کنید و از قاب عکس‌هایی با ترکیب این دو رنگ در رستوران استفاده نمایید.


قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای نیز از جمله رنگ‌هایی است که کاهش‌دهنده اشتها می‌باشد و برای افراد یادآور غذای سوخته و یا خیلی پخته شده است. پس رنگ مناسبی برای استفاده در رستوران‌ها و یا غذاخوری نیست. در مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که اگر ظرف غذا با محتویات داخل آن هم‌رنگ باشد، باعث می‌شود که فرد غذای بیشتری میل کند، ولی اگر رنگ بشقاب متضاد با رنگ غذای فرد باشد، فرد غذای کمتری میل می‌کند. 


سبز

رنگ سبز نیز جزء رنگ‌هایی است که برای ما یادآور طبیعت می‌باشد و به رنگ آرام‌بخش نیز معروف است و معمولاً رنگی است که افراد هنگام دیدن آن در رستوران به یاد سبزیجات سبز رنگ و یا غذاهای سالم و کم کالری می‌افتند. این رنگ از جمله رنگ‌های سرد بوده و اشتها را نیز تا حدودی کاهش می‌دهد. استفاده از این رنگ همراه با یک رنگ گرم مانند نارنجی و یا قرمز می‌تواند برای اتاق ناهارخوری مناسب باشد، نه استفاده از آن به تنهایی. استفاده از رنگ سبز و آبی برای آشپزخانه و اتاق ناهارخوری مناسب است. همچنین استفاده از این رنگ در ظروف غذاخوری بسیار مناسب می‌باشد، زیرا این رنگ‌ها تحریک‌کننده اشتها نیستند.


قرمز

رنگ قرمز رنگ پر انرژی و اشتهاآور می‌باشد. همچنین این رنگ باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشارخون در افراد مختلف می‌شود و اشتهای شما را نیز بسیار تحریک می‌کند. پس این رنگ، رنگ بسیار مناسبی است که در رستوران‌ها استفاده می‌شود. همچنین رنگ قرمز برای محیط کار و یا اتاق‌خواب رنگ مناسبی نمی‌باشد، زیرا این رنگ به مدت طولانی خسته‌کننده بوده و در افراد ایجاد اضطراب می‌کند.


خاکستری

خاکستری و یا طوسی از رنگ‌هایی است که موجب کاهش اشتها می‌شود و برای افرادی که تمایل دارند اشتهایشان کمتر شود و یا وزنشان کاهش پیدا کند، مناسب است، ولی استفاده از این رنگ در محیطی که افراد می‌خواهند غذا میل کنند مانند اتاق غذاخوری بسیار نامناسب می‌باشد. همچنین استفاده از رنگ خاکستری در رستوران‌ها اصلاً مناسب نمی‌باشد، زیرا اصلاً رنگ تحریک‌کننده اشتها نبوده و مشتریان را جذب نمی‌کند.


آبی

رنگ آبی نیز به رنگ آرام‌بخش معروف می‌باشد و استفاده از این رنگ (مخصوصاً کمرنگ آن) برای اتاق‌خواب مناسب بوده، ولی این رنگ نیز کاهش‌دهنده اشتها می‌باشد و استفاده از آن در رستوران‌ها مناسب نمی‌باشد (مخصوصاً استفاده از نور آبی در محیط رستوران)، زیرا نور آبی محیط را برای مشتریان خسته‌کننده می‌کند. رنگ آبی به این دلیل که مواد غذایی در هنگام فاسدشدن رنگ آبی به خود می‌گیرند، برای عموم افراد رنگ اشتهاآوری نمی‌باشد.


فنجان نارنجی

شکلات داغ در فنجان نارنجی خوشمزه‌تر است!

نتایج مطالعه جدید دانشمندان اروپایی نشان می‌دهد که رنگ لوازم میز و سفره، بر درک ما از مزه غذا تأثیر می‌گذارد. در آزمایش اخیر مشخص شد که نوشیدن هات‌چاکلت در لیوان وانیلی رنگ بسیار خوشایندتر است.

اگر شکلات داغ (هات چاکلت) خود را به جای یک لیوان سفید ساده یا قرمز تیره، در یک لیوان وانیلی خوش‌رنگ بنوشید؛ مزه و بوی آن مطبوع‌تر به نظر خواهد رسید. نتیجه این مطالعه که توسط دانشمندان اروپایی انجام شده، در ادامه‌ی نتایج مجموعه رو به رشد مطالعاتی است که ادعا می‌کنند ظروفی که غذای ما در آن‌ها سرو می‌شوند، می‌توانند تأثیری باورنکردنی و چشمگیر بر درکی که حواس ما از غذا دارند داشته باشد.

به گزارش پاپ‌ساینس، در مطالعه‌ای که شاید ساده‌ترین آزمایش داوطلبانه‌ای باشد که تا کنون انجام شده است، از 57 نفر خواسته شد تا شکلات داغی را که در چهار نوع فنجان مختلف سرو شده بود بنوشند. همه این فنجان‌ها پلاستیکی و با اندازه یکسان بودند، اما درون آن‌ها به رنگ سفید، قرمز، وانیلی و نارنجی بود. شرکت‌کنندگان گزارش کردند که مزه شکلات داغ در فنجان‌های وانیلی و نارنجی رنگ خوشمزه‌تر است.

رنگ‌های فنجان‌ها نه از نظر فیزیکی و نه از نظر شیمیایی هیچ تفاوتی با هم نداشتند؛ اما به گفته بتینا پیکوئراس فیزمن، محقق دانشگاه پلی‌تکنیک والنسینای اسپانیا، ظاهراً مغز نوشندگان این‌طور برداشت می‌کند که آن‌ها با هم تفاوت دارند. این مطالعه همچنین خواننده را به یافته‌های مشابهی ارجاع می‌دهد؛ یافته‌هایی مانند اینکه بسته‌بندی زردرنگ طعم لیمو را بهتر می‌کند و یا نوشیدنی‌های آبی‌رنگ ظاهراً بهتر از نوشیدنی‌های قرمزرنگ عطش را فرومی‌نشانند.

این اطلاعات برای سرآشپزها و فعالان صنعت بسته‌بندی مواد غذایی بسیار مفید است، چرا که نشان می‌دهد نحوه ارائه محصولات واقعاً مهم است. همچنین این یافته‌ها مزایای علمی فراوانی دارد، خصوصاً برای محققانی که بر روی ادراک حسی و ترکیب حواس، مطالعه می‌کنند.



بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۶ اسفند
کدخبر:6279منبع:دنیای تغذیه تاریخ انتشار:۱۳۹۲ ششم اسفندلینک خبر: http://www.www.loghmeh.ir/Pages/News-6279.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر