پایگاه خبری لقمه: بسیاری از مردم اعتقاد دارند که کسب و کارهای شکمی همیشه جواب می دهد. احتمالا فست فودها و ساندویچی ها یکی از همین مصادیق هستند. فرقی نمی کند یک فست فود مدرن و زنجیره ای داشته باشید یا یک ساندویچی کوچک در یک کوچه خلوت.
به گزارش پایگاه خبری لقمه، توجه به تغذیه یکی از خصلتهای مهم ایرانیها است و همچنین ماجراجویی و گشتن به دنبال طعمی جدید و متفاوت امروزه تبدیل به یکی از تفریحات مردم شده است. فست فودها، رستورانها، ساندویچیها و مراکز بیشماری هستند که که با ایدههای متنوع و جدید سنتی و مدرن ایجاد میشوند تا به این نیاز جامعه پاسخ بدهند. امروزه شاهد هستیم که هر روز بر تعداد کسانی که وارد کسب و کارهای مرتبط با مواد غذایی هستند افزوده میشود زیرا تقاضای این بازار همیشگی است و با توجه به رشد جمعیت و تغییراتی که در سبک زندگی مردم شاهد هستیم پیشبینی میشود روز به روز این تقاضا بیشتر هم بشود.
یک مرکز تهیه غذا را به روشها و با هزینههای مختلفی میتوان راهاندازی کرد یکی از این مراکز مغازههای ساندویچی در سطح محلهها است که عموما فضای کوچکی دارند و به سرمایه اولیه کمتری نسبت به فست فودها و رستورانهای مدرن احتیاج دارند.
البته ساندویچیها طرفداران خود را دارند و باید گفت که تنها سرمایهگذاری زیاد برای راهاندازی یک رستوران ضامن موفقیت آن نیست. بسیاری از مغازههای کوچک ساندویچی در شهر وجود دارند که حتی از رستورانهای بزرگ درآمد بیشتری دارند و این به دلیل آن است که توانستهاند در کسب و کار خود خلاقیت داشته باشند و طعم و کیفیت متفاوتی را به مشتریان خود عرضه کنند پس اگر بتوانید با یک ایده جدید و همچنین کار و تلاش زیاد اقدام به راهاندازی یک ساندویچی دنج و دوستداشتنی کنید احتمال موفقیتتان زیاد است. به گزارش دریک، اما باید قبل از این کار حتما به تحلیل کسب و کارتان بپردازید و قبل از شروع تمام ابعاد این شغل و مزیتها و معایب آن را بررسی کنید تا بتوانید احتمال موفقیتتان را بالا ببرید.
مزایای شغل ساندویچی
– شغل ساندویچی و فست فود از معدود شغلهایی میباشد که نسبت سرمایهگذاری اولیه به درآمدهای خالص ماهانه فاصله بسیار زیادی ندارد و در صورتی که شروع و ادامه فعالیت اصولی انجام گیرد و موارد مدیریتی به نحو صحیح و کامل رعایت شود، درآمد مکفی و برگشت سرمایه زود هنگامی را در پی خواهد داشت.
– از دیگر نکات بارز شغل ساندویچی و فست فود کار آفرینی برای اشخاص غیر متخصص و بیکار است که میتوانند خیلی زود و در کوتاهترین زمان آموزشهای مربوطه را دیده و پس از گذراندن دورههای بهداشت و گرفتن جواز کسب اقدام به گشودن مغازه خود کنند.
– یکی از مهمترین و اساسیترین مزایا و برتریهای شغل ساندویچی و فست فود نسبت به سایر شغلها این است که تمام محصولات به صورت نقد به فروش میرسد و در پس آن مواد اولیه مصرفی به صورت نسیه، اقساطی و یا به صورت تسویه مدتدار از شرکتهای فروشنده مواد اولیه خریداری میگردد، که این امر موجب به وجود آمدن گردش مالی مناسب دورهای و حسابهای بانکی معتبر میگردد، که این وضعیت در کمتر شغلی دیده میشود و در بیشتر شغلها عکس این موضوع حاکم است.
– به دلیل اینکه تعداد مراجعات مردم به یک رستوران یا فست فود به مراتب بیشتر از مراجعه به اکثر شغلهای دیگر در هفته، ماه و یا سال میباشد، لذا به تجربه ثابت شده که کم هزینهترین تبلیغات در سطح کلان مربوط به شغل و فعالیت ساندویچی و فست فود میباشد. زیرا خود مردم به دلیل مراجعات و سفارشات مکرر غذا، در بیشتر مواقع و در جلسات خصوصی، مهمانیها و مراسم و محل کار در حال صحبت و تبلیغ در مورد ساندویچی یا فست فود محبوب خود هستند و این خود بزرگترین تبلیغ رایگان میباشد.
معایب و سختیهای شغل ساندویچی
– مهمترین سختی این شغل حساسیت آن است زیرا به طور کلی عرضه مواد غذایی به دلیل اینکه با سلامتی مردم طرف است مسئولیت زیادی را برای عرضه کننده به همراه دارد و همیشه بای موارد بهداشتی را در آن به طور کامل رعایت کرد.
– همچنین شغل ساندویچی شغلی است که تعطیلی ندارد و انتظار عموم این است که فست فود همیشه در دسترس باشد بنابراین برای موفقیت در این شغل باید ساعات زیادی از طول روز را در مغازهتان بگذرانید.
– فردی که در ساندویچی کار میکند محکوم است همیشه خوش برخورد، مشتریمدار و مودب باشد و با ظاهری آراسته و تمیز سر کار خود حاضر شود زیرا در غیر این صورت موفقیتی در کار نخواهد بود.
تحلیل کسب و کار
برای راه اندازی یک ساندویچی موفق ابتدا باید به دنبال یک ایده خلاق برای شیوه ارائه ساندویچ به مردم باشید زیرا این روزها تعداد مغازههای ساندویچی بسیاد زیاد شده است و اگر میخواهید موفق شوید باید خاص باشید.
اما اشتباه نکنید خاص بودن لزوما به معنی صرف هزینه زیاد نیست، سعی کنید ابتدا به مطالعه و بررسی ساندویچیها و نمونههای موفق در سطح شهر بپردازید و دلایل موفقیت آنها را برای خود تحلیل کنید و پس از رسیدن به جمعبندی وارد مراحل بعدی شوید.
مرحله بعد گرفتن پروانه بهداشت و مجوزهای قانونی است که کار زیاد مشکلی نیست و در عرض چند هفته میتوان این مرحله را طی کرد.
حال نوبت تهیه مغازه است که یکی از مهمترین بخشهاست، ظاهر مغازه ساندویچی بهتر است ساده ولی خاص باشد و نوع تزئینات داخلی مغازه با محصولی که ارائه میدهد همخوانی داشته باشد. مغازه ساندویچی نیاز نیست خیلی بزرگ باشد و یک مغازه بیست متری هم جوابگوست اما باید با شیوه ارائه خدمات هماهنگی داشته باشد به طور مثال بسیاری از ساندویچیهای موفق وجود دارند که هیچ فضایی برای نشستن ندارند و همه محصول خود را به صورت بیرونبر عرضه میکنند. همچنین سعی کنید محل مغازه در خیابانهای اصلی محله که رفت و آمد زیادی دارد باشد و ترجیحا از گشودن ساندویچی در کوچههای محلی خوداری کنید.
یکی از شیوههای موفق، ارائه تنها یک نوع ساندویچ است که به دلیل تمرکز روی یک محصول میتوان آن را با طعمها و افزودنیها و طعمدهندههای مختلفی عرضه کرد که این خود میتواند جذابیت زیادی برای مشتری ایجاد کند مانند ساندویچیهایی که تنها به ارائه برگر زغالی با ظاهر و طعمهای متفاوت اقدام میکنند که بسیار ایده موفقی است.
درآمدها و هزینه ها
بر اساس بررسی میدانی برای راهاندازی یک ساندویچی بین شصت تا هفتاد میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارید؛ البته اجاره مغازه بستگی به متراژ و محل آن دارد ولی به طور متوسط بین سی تا چهل میلیون تومان رهن و یک و نیم تا سه میلیون تومان اجاره نیاز است. برای تهیه یخچال، فر و سایر وسایل و همچنین تزئینات داخل مغازه نیز بین پانزده تا بیست میلیون تومان نیاز است. تهیه مواد اولیه نیز که معمولا به صورت هفتگی خرید میشود نیز هفتهای یک تا دو میلیون خرج بر میدارد. هزینه انرژی هم حداقل ماهی یک میلیون تومان میشود که به آن حقوق حداقل یک کارگر با حقوق حداقل هشصد هزار تومان در ماه را باید اضافه کرد.
فرض کنید یک مغازه ساندویچی ۱۰۰ ساندویچ در روز بفروش برساند و قیمت میانگین ساندویچها ۶۰۰۰ تومان باشد. بنابراین درآمد روزانه آن ششصد هزار تومان میشود و اگر ۳۶۵ روز سال را کار کند درآمد سالیانه این واحد میشود ۲۱۹ میلیون تومان، حال باید هزینهها را از این مبلغ کم کنیم.
هزینه مواد اولیه در ماه ۸ میلیون تومان و در سال ۹۶ میلیون تومان، هزینه نیروی انسانی (۲ نفر) هر یک در ماه حداقل ۸۰۰ هزار تومان و در سال ۱۹٫۲ میلیون تومان، هزینه انرژی در ماه یک میلیون تومان و در سال ۱۲ میلیون تومان، اجاره بها مغازه به طور میانگین ۲ میلیون تومان در ماه و در سال ۲۴ میلیون تومان، حقوق مدیریت ۲ میلیون تومان در ماه و ۲۴ میلیون تومان در سال در نظر گرفته شده است.
بنابراین کل هزینه سالانه برابر ۱۷۵٫۲ میلیون تومان میباشد. پس سود خالص این ساندویچی ۴۳٫۸ میلیون تومان در سال خواهد بود و با توجه به سرمایهگذاری اولیه به مبلغ ۷۰ میلیون تومان در مدت قریب به ۱٫۶ سال این میزان باز خواهد گشت.
شما هم می توانید در انتهای همین مطلب نظرتان را با دیگران در میان بگذارید.
بازگشت به صفحه نخست