به گزارش لقمه، این مسابقه به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای فاطمه راد و علی معصومی برای شبکه تهران در ۵۲ قسمت تهیه و تولید می شود.
عاصم یوسفی، تهیه کننده مسابقه "آشپزی مهمونی" در توضیج این مسابقه گفت: "آشپزی مهمونی" مسابقه ای صمیمانه ای و خودمانی است كه گروه های شركت كننده برای "مهمان ویژه" این برنامه آشپزی می كنند و در هر قسمت دو گروه (۲ زوج جوان) در دو آشپزخانه برنامه با هم به رقابت می پردازند.
یوسفی با اشاره به انتخاب نام این مسابقه افزود: دلیل انتخاب نام این مسابقه حضور "مهمان ویژه" این برنامه است كه در یكی از آیتم های مسابقه با تشریفات خاصی وارد برنامه می شود.
تهیه كننده مسابقه بزرگ "آشپزی مهمونی" با بیان اینكه هنرمندان، ورزشكاران، خوانندگان و بازیگران كشورمان مهمان ویژه این مسابقه می شوند، ادامه داد: طبخ غذا برای مهمان ویژه برنامه و همراه آن یكی از بخش های این مسابقه است كه قبل از شروع مسابقه اطلاعاتی درباره ذائقه، سن، شغل مهیمان به گروه های شركت كننده داده می شود و آنها با خرید مواد خوراكی برای آنها در مدت زمان تعیین شده غذا طبخ می كنند.
در انتها مسابقه، سرآشپز برنامه، كارشناس تغذیه، انرژی و امور شهروندی و مجریان برنامه به گروه های شركت كننده امتیاز می دهند.

«مهمونی» زوجهای جوان در آشپزخانه ۶۰۰ متری
براساس این گزارش، فروشگاه رفاه کالا جایی در نزدیکی محله خاورشهر تکه پانزدهم کلانشهر تهران، محلی است که عوامل پروژه مسابقه بزرگ آشپزی مهمونی در آن مشغول ضبط برنامه هستند، با هماهنگی «علیرضا عاصم یوسفی» تهیهکننده این برنامه برای تهیه گزارش راهی لوکیشن این مسابقه میشویم. اگر چه، در روز تعطیل جمعه خیلی زود به محل قرار میرسیم اما از شواهد امر پیداست هنوز تعدادی از شهروندان در این فروشگاه حضور دارند و مشغول خرید کالا هستند.
مسابقه بزرگ «آشپزی مهمونی» به سفارش گروه فرهنگی اجتماعی شبکه تهران در 52 قسمت 90 دقیقهای تولید میشود که اکنون بیش از چند قسمت این مسابقه ضبط شده است.
**پلان اول: دکوری متفاوت در فضایی 600 متری
بالاخره بعد از یکسال وقفه، ضبط برنامه «آشپزی مهمونی» آغاز و اولین قسمت این برنامه 90 دقیقهای از اول اردیبهشت ماه کلید خورد. سه آشپزخانه بزرگ با انواع و اقسام وسایل آشپزی که با سه رنگ قرمز، زرد و سبز آماده شده است و سه فلفل دلمهای بزرگ که در وسط دکور برنامه جا خوش کردهاند، نمایی از مسابقه بزرگ آشپزی مهمونی است که درفضایی 600 متری طراحی شده است.
از عاصم یوسفی تهیه کننده مجموعه که مشغول هماهنگ کردن امور است، درباره چگونگی شکلگیری ایده مسابقه آشپزی مهمونی میپرسم که در جواب میگوید: طرح اولیه این مسابقه یک سال پیش در شبکه تهران تصویب شد، اما ما مشکلاتی در ارتباط با دکور برنامه داشتیم که منجر به این شد تا دکور برنامه در فضایی بزرگ که مطلوب ما بود، با جستجوی زیاد پیدا شود. همین امر باعث تاخیر در ضبط و تولید برنامه شد و در این راستا تغییراتی در محتوای برنامه ایجاد و آیتمهای دیگری به آن اضافه شد.
او در تشریح ساختار این مسابقه توضیح داد: در این برنامه 3 گروه در قالب سه زوج جوان با هم به رقابت میپردازند. این سه گروه برای مهمان برنامه و همراه آن در مدت زمان تعیین شده غذا طبخ میکنند.
ساختار مسابقه اینگونه است که: در ابتدای مسابقه لیستی از اطلاعات و ویژگیهای مهمان برنامه و همراه آن در اختیار شرکت کنندهها قرار میگیرد و آنها باید بر اساس ویژگیهایی مانند سن، جنس، زمنیه فعالیت و ... غذای لذیذی برای آنها آماده کنند. مهمانان این برنامه از گروه هنرمندان، ورزشکاران، خوانندگان و... کشور هستند که در پخش پایانی مسابقه با تشریفات خاصی به برنامه میآیند و به غذای طبخ شده گروهها امتیاز میدهد.
یوسفی درباره ویژگیهای این مسابقه نسبت به سایر مسابقات آشپزی میگوید: دکور بزرگ 600 متری، وجود یک مهمان سرزده با یک همراه، ایجاد یک فضای صمیمی و دوست داشتنی برای طبخ یک غذا آن هم با مشارکت زوجین، درخواست عصرانه توسط مجری مسابقه(صبا راد) و وقفه در کار گروههای شرکت کننده و... همگی از ویژگیهای این مسابقه است که ما کمتر شاهد آن در مسابقات آشپزی بودهایم.
**پلان دوم: ایجاد همدلی در خانواده و ترویج فرهنگ صرفهجویی
روز تعطیل جمعه فرصت مناسبی برای اعضاء یک خانواده ایرانی است که در کنار یکدیگر اوقات را به خوبی سپری کنند و با مشارکت و همدلی به کارهای عقب مانده خانه رسیدگی کنند. آشپزی یا طبخ یک عصرانه یکی از گزینههای پیش روی اعضای خانواده مخصوصا زوجهای جوان در آخر هفته است. ایجاد همدلی در بین اعضای خانواده و مشارکت بین زوجهای جوان دو هدف مهم مسابقه بزرگ آشپزی مهمونی است که حمید تاو کارگردان این مسابقه به آن اشاره میکند و میگوید: مسابقه بزرگ آشپزی مهمونی فضای سرگرمکنندهای برای مخاطبان دارد و در این مسابقه بر الگوی درست مصرف کردن، تغذیه مناسب و همدلی بین خانوادهها در انجام کارها تاکید میشود.
تاو در ادامه توضیح میدهد: در این برنامه علاوه بر مهمانان ویژه، سه کارشناس در حوزه تغذیه، انرژی، امور شهروندی وجود دارد که هر کدام 100 امتیاز بر اساس شاخصههای تعیین شده خود در حوزه تخصصی به گروههای شرکت کننده میدهند. برای مثال کارشناس تغذیه درباره ارزش غذایی، غذای طبخ شده امتیاز میدهد یا کارشناس انرژی به میزان استفاده از انرژیهایی مانند آب، برق، گاز در غذای طبخ شده امتیاز میدهد. پس از آماده شدن غذای گروهها، سرآشپز برنامه نیز به غذای طبخ شده امتیاز میدهد که امتیاز آن 100 امتیاز است. همچنین مهمان و همراه آن 200 امتیاز که بیشترین امتیاز برنامه است به غذای طبخ شده میدهند. مبلغ مشخصی بودجه (پول) برای تهیه و خرید مواد لازم برای طبخ غذا در اختیار شرکت کنندههای این مسابقه قرار میگیرد که آنها باید در خرج این مبلغ (خرید مواد خوراکی برای آشپزی) دقت کنند، در انتهای مسابقه مبلغ باقی مانده به امتیازات شرکت کنندهها افزوده میشود. درخواست عصرانه توسط مجری برنامه نیز 50 امتیاز دارد که در نهایت 650 امتیاز میشود و برنده مسابقه گروهی است که بیشتر امتیاز را کسب کند.
**پلان سوم: وقتی مجری هیجان دارد/ بازگشت غذاهای ایرانی به سفره ایرانی
بخش استودیوی این مسابقه مبتنی بر کلام مجری و مهمانان است. گفتوگوهای ساده و صمیمی همواره بین گروههای شرکت کننده و مجریان وجود دارد که باعث جذابیت و هیجان بین گروههای شرکت کننده میشود. علی معصومی و صبا راد کار اجرای مسابقه آشپزی «مهمونی» را بر عهده دارند.
صبا راد مجری این مسابقه معتقد است: به نظرم مسابقه آشپزی مهمونی بخش فراموش شده زندگی ماشینی امروز است که مشغلههای کاری باعث شده غذاهای آماده و حاضری جایگزین غذاهای اصیل ایرانی شود و این برنامه سعی دارد طبخ غذاهای ایرانی در آشپزخانه منزل رونق و جان دوبارهای به خود بگیرد.
مجری برنامه ادامه میدهد: حقیقتا این مسابقه هیجان خاصی دارد که گاهی من احساس میکنم خودم در موقعیت شرکت کنندگان قراردارم و در این قسمت هیجان و استرس خاصی را احساس میکنم.
مجری جوان برنامه مسابقه آشپزی مهمونی از دور دستی بر آتش دارد و میگوید: من مهارت خوبی در هنر آشپزی دارم و بیشتر غذاهای ایرانی را نیز دوست دارم اما تبحر خاصی در طبخ غذای فسنجان دارم که مورد تعریف اطرافیان است.
«علی معصومی» مجری دیگر این برنامه است که بیشتر مخاطبان او را با برنامه مسابقه گوی طلایی و ردپا میشناسند. او مثل همیشه بشاش و خنده رو است و صدایش هیجان خاصی به مسابقه میدهد، معصومی در گپ خودمانی ما در حاشیه این مسابقه میگوید: من اصولا غذاهای ترکیبی خوبی درست میکنم که به نظر خودم و دیگران بسیار خوشمزه است. ابتکار و خلاقیت در آشپزی را بسیار دوست دارم و خودم همواره این سیاست را در آشپزی دارم.
مجری جوان و خندهرو مسابقه ادامه میدهد: متاسفانه زندگی ماشینی سبب شده تا حس مشارکت و همدلی در بین اعضای خانواده کمرنگ شود، این مسابقه در واقع نوعی تمرین حس مشارکت و همدلی بین زوجهای جوان و خانواده است که میتوانند در یک روز جمعه در کنار هم آشپزی کنند و هدف این مسابقه نیز ترویج حس مشارکت، همدلی و پایین آوردن هزینههای اضافی در طبخ یک غذا هست.
**پلان چهارم: مخاطب در این مسابقه چه میبیند؟
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این مسابقه چه آیتمهایی را خواهید دید؟
-آیتم خارجی مسابقه: در این قسمت اعضای هر گروه در مدت زمان تعیین شده فرصت دارند تا مواد لازم را برای تهیه غذا از فروشگاه مورد نظر خرید کنند که این قسمت با اتفاقات جالبی همراه است.
-بازگشت به استودیو و آماده شدن برای طبخ غذا
- گزارشی به همراه مجری طنزپرداز امیر سهیلی در بین تماشاچیان
- نظرات کارشناس تغذیه برنامه در مورد یک غذای سالم
-مطرح کردن عصرانه توسط مجری برنامه خانم صبا راد همراه با شرح اتفاقات تهیه عصرانه
- آیتم آموزشی صحبتهای کارشناس امور شهروندی، انرژی، تغذیه و سرآشپز
- ورود مهمان و همراه او به برنامه و استودیو و گپ و گفت صمیمانه توسط مجریان و تحویل یک بشقاب غذای طبخ شده گروهها به آنها.
- جمع بندی و امتیاز دهی به گروهها و اعلام گروه برنده.
دیگر عوامل مسابقه بزرگ آشپزی مهمونی عبارتند از: حمید تاو: کارگردان، محسن میردامادی: مدیر تولید، پروین صالح یزدانی: دستیار اول کارگردان، محمدرمضانی: نورپرداز.