راهکارهایی برای بهتر زندگی کردن/
از اندازه لقمه و مدت نشستن بر سر سفره تا لذت خوردن و آشامیدن در قرآن


دین اسلام راهکارهای بسیاری برای غذا خوردن بیان کرده لقمه را کوچک بردارید، سر سفره زیاد بنشینید، با دست راست غذا بخورید. اول و آخر غذا نمک خوردن نیز مستحب است.

به گزارش لقمه، چند چیز در غذا خوردن مستحب است؛ اول: هر دو دست را پیش از غذا بشوید. بعد از غذا دست‏خود را بشوید و با دستمال خشک کند.
دوم: میزبان پیش از همه شروع به غذا خوردن کند و بعد از همه دست بکشد، و پیش از غذا اول میزبان دست‏خود را بشوید بعد کسى که طرف راست او نشسته و همین طور تا برسد به‏کسى که طرف چپ او نشسسته، و بعد از غذا اول کسى که طرف چپ میزبان نشسته دست ‏خود را بشوید و همین طور تا به طرف راست میزبان برسد.
سوم: در اول غذا "بسم الله" بگوید ولى اگر سر یک سفره چند جور غذا باشد، در وقت‏خوردن هر کدام آنها، گفتن "بسم الله" مستحب است.
چهارم: با دست راست غذا بخورد.
پنجم: اگر چند نفر سر یک سفره نشسته‏اند، هر کسى از غذاى جلو خودش بخورد.
ششم: لقمه را کوچک بردارد. سر سفره زیاد بنشیند و غذا خوردن را طول بدهد.
هفتم: غذا را خوب بجود. بعد از غذا خداوند عالم را حمد کند. بعداز غذا خلال نماید، ولى با چوب انار و چوب ریحان و نى و برگ درخت‏خرما خلال نکند.
هشتم: در اول روز و اول شب غذا بخورد و در بین روز و در بین شب غذا نخورد. بعد از خوردن غذا به پشت بخوابد و پاى راست را روى پاى چپ بیندازد.
نهم : در اول غذا و آخر آن نمک بخورد. میوه را پیش از خوردن با آب بشوید. (1)


نظر قرآن در رابطه با خوردنی ها و آشامیدنی ها
قرآن مجید آیات زیادی در ارتباط با میل خوردن و آشامیدن انسان دارد و با توجه به این که اینگونه آیات معمولاً در مقام گوشزد کردن نعمتهای الهی به انسان هستند، بر فطری بودن لذّت و لذیذ بودن نعمتهایی که مورد توجّه و یادآوری قرار گرفته اند نیز اشعار دارند. یک دسته از این آیات، تنها موضوع نعمتهای خدا را در مورد رزق و روزی انسان و خوردن و آشامیدن او مورد توجّه و یاد آوری قرار داده است بنابراین، محتوای آنها با مذموم بودن و ممنوع بودن استفاده از این نعمت ها ارتباطی ندارد و از همین رو، هیچ نکوهشی از خورد ن و آشامیدن در آنها به چشم نمی خورد بعنوان مثال: خداوند د ر یکی از این آیات می فرماید: « او لم یروا انا نسوق الماء الی الارض الجرز فنخرج به زرعا تاکل منه انعامهم و انفسهم افلا یبصرون»[1] مگر ندیده اند که ما آب باران را به سوی زمینهای خشک و بی آب و علف روان می سازیم تا به وسیله آن کشتها را برویانیم (و مزارع را سر سبز کنیم) که از حاصل آن چارپایان وخودشان بخورند آیا اینها را نمی نگرند؟»


رخصت استفاده از روزی
دسته دیگری از آیات، صریحاً به استفاده انسان از خوردنیها و آشامیدنها فرمان می دهد؛ اما از آنجا که این گونه فرمانها در مواردی صادر شده که گمان منع استفاده از این نعمتها و حرمت خوردن آنها وجود داشته، آنها هیچ گونه دلالتی بر مطلوبیت وجوبی یا استحبابی خوردن یا آشامیدن ندارند. بعنوان نمونه: و هو الذی انشأ جنات معروشات و غیر معروشات والنخل و الزرع مختلفا اکله و الزیتون و الرمان متشابها و غیر متشابه کلوا من ثمره اذا أثمر و اتوا حقه یوم حصاده و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین. و من الانعام حموله و فرشا کلوا مما رزقکم الله و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین»[2] اوهمان کسی است که باغهایی از درختان داربستی و غیرداربستی ودرختان خرما و کشت و زرعهایی از دانه ها و حبوبات و خوردنیهای گوناگون و زیتون و انار و میوه های همگون و ناهمگون فراهم آورد. از میوه های آن وقتی رسید بخورید و به فقرا عطا کنید و مواظب باشید که اسراف نکنید که خدا اسرافکاران را دوست نمی دارد و نیز از چارپایان باربر و سواری آفرید بخورید از آنچه که خدا روزیتان کرده و از شیطان پیروی مکنید که دشمن آشکار شماست .


لذت خوردن و آشامیدن در جهان دیگر
دسته دیگری از آیات دلالت دارند بر این که در جهان آخرت هم برای مومنین و اهل سعادت، این نعمت برقرار است و حکایت می کند از این که میل به خوردن و آشامیدن و التذاذ از آن ها منحصر به زندگی انسان در دنیا نیست بلکه در جهان پس از مرگ هم وجود دارد. آیات در این زمینه فراوان است که به چند نمونه اشاره می شود: «مثل الجنه التی وعد المتقون تجری من تحتها الانهار اکلها دائم و ظلها ... » [3] بهشتی که به تقوا پیشگان وعده داده شده آن است که از زیر درختانش نهرها جاری و خوردنیها و سایه آن ابدی است. از مجموع آیات فوق استفاده می شود که این میل یک امر فطری است که حتی در عالم آخرت هم از انسان سلب نمی شود بلکه همین میل سبب می شود که اهل بهشت از نعم بهشتی متنعّم و بهره مند شوند و اهل دوزخ نیز به وسیله خوردنیها و آشامیدنیهای نامطلوب جهنّم مورد آزار و شکنجه قرار گیرند .
حدود اخلاقی خوردن و آشامیدن
خوردن و آشامیدن مقداری از غذای حلال و پاک برای سلامتی و کسب توانایی مفید است و ارزش اخلاقی مثبت دارد ولی خوردن و آشامیدنی که یا از جهت مقدار و یا از جهت کیفیت برای جسم و روح انسان مضر باشد از نظر اخلاقی مذموم است .(5)



پی نوشت ها:

{1} رساله توضیح المسائل ، احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
[2] آیه 27 سوره سجده ، آیه 33 یس ، آیه 22 بقره و آیه 32 سوره ابراهیم با همین تعبیر آمده است .
[3] انعام /141
[4] رعد / 35
5: سایت مرکز پاسخگویی به شبهات و سوالات دینی حوزه علمیه قم



بازگشت به صفحه نخست


نقل از :شبستان

کد: 4844 تاریخ نشر: ۱۳۹۲ شنبه ۲۶ مرداد بازدید: 5070 ساعت: 2:28 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر



نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی:



نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :
 

  سیگار بدتر است یا قلیان؟/ آیا قلیان به اندازه سیگار مضر است؟ تحقیقات جدید محققان ایرانی نشان داد که استفاده از ...

  بهترین راه و رسم منجمد کردن سبزی‌ها شرایط مناسب برای فریز کردن، زمانی فراهم خواهد شد ک...

  بی‌خوابی شبانه تمایل به خوردن فست فود را افزایش‌می‌دهد محققان آمریکایی دریافتند: افرادی که خواب شبانه ندا...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

روشهای درمان سردردهای زمستانی از دیدگاه طب سنتی پایگاه خبری لقمه: یک کارشناس طب سنتی راه‌های رفع سردرد در زمستان از دیدگاه طب سنتی را تشریح کرد.
بستنی های مسموم کننده کدامند؟ از باقلوا، زرشک، لواشکی، میوه‌ای، شیری که از انواع بستنی‌های تازه‌وارد بازار هستند گرفت تا وانیلی، شکلاتی، سالار، مگنوم، گردویی، معجون، نانی، زعفرانی، سنتی و فالوده که قدیمی‌ترین بستنی‌ها هستند، همه و همه دوست‌داشتنی‌اند! اصلا کسی را در اطراف خود می‌شناسید که بستنی دوست نداشته باشد؟!
معجزه زنجبیل برای لاغری، کاهش درد و درمان دیابت یک محقق و مدرس طب اسلامی - ایرانی گفت: گیاه زنجبیل مزاج گرمی دارد و دارویی بسیار مفید برای اصلاح عملکرد سلولهای بدن است.این گیاه دارویی ضد درد و سرماخوردگی و لاغرکننده است.
نحوه برخورد با انواع مسمومیت ها مسمومیت‌های گوارشی از شایع‌ترین مسمومیت‌هاست كه می‌تواند ناشی از مصرف غذاهای فاسد، داروی اشتباه و یا بیش از حد، خوردن دارو به قصد خودكشی و... باشد.